klik kasi ikan mkn..di0wg lapa la~

Monday, June 15, 2009

bercerita tentang ammar (sejurus tiba di rumah sehingga lah ke liang lahad)

please give me any comment, supp0rt , advice or suggesti0n.. ma pleasure to thanks u all

PUSARA MUHAMMAD AMAR b ZULKIFLI~
update

Alhamdulillah
jenazah allahyarham ammar telah selamat dikebumikan pada pagi selepas subuh td bersamaan hari ahad 14 jun 2009 di tanah perkuburan berhampiran rumah beliau.. disini dicatatkan detik2 terakhir sebelum allahyarham dikebumikan bersama dengan peristiwa-peristiwa y menyentuh hati..

13 jun 2009
10.o1pm
Sy bersama adam, syakir, fadhli, pe'e, kamil dan islahi telah sampai ke rumah allahyarham.. pada masa itu pembacaan tahlil sedang diadakan jadi kami pun mengikuti tahlil..

10.o2pm
Selepas pembacaan tahlil ayah ammar telah memberi sepatah dua kata tentang ammar dan beliau kelihan sangat pilu sehingga berhenti beberapa ketika kerana menahan sebak..akhirnya ayah ammar menghentikan ucapan beliau kerana terlalu sebak dan selepas itu kami dijamu dengan makanan dan minuman yang telah disediakan..

11.2opm
ramai sahabat dan sahibah telah beransur ke rumah2 jiran terdekat untuk menumpang istirehat.. suasana sunyi mula menyelubungi dan terdengar mendayu-dayu surah yasiin dibaca oleh ibu saudara arwah..perasaan sebak mula terasa dan terus teringatkan arwah yang masih di klia dalam proses pemindahan dari mesir ke Malaysia.. kami sahabat2 sekelas arwah semasa di matri masih setia menunggu kepulangan arwah..


14 jun 2009
1.ooam
Sahabat2 dari perlis sudah sampai.. kami bersalam-salaman dan berbual untuk mengelakkan rasa mengantuk dan letih..ayah ammar masih lagi melayan tetamu yang hadir..

2.51am
sahabat2 y masih ada td ramai y sudah pergi ke surau untuk beristirehat dan tinggal beberapa orang sahabat sahaja menemani ayah ammar.. mereka duduk di laman rumah smbil bersembang sementara menanti ketibaan ammar.. cume sy seorang sahaja kawan batch sekolah ammar y masih berada dirumah ammar kerana yang lain terlalu penat setelah melalui perjalanan yang jauh untuk sampai kesini.. sy ditemani adik ammar iaitu ikhwan sehingga ikhwan tertidur kerana penat.. terpancar kesedihan diraut wajah ikhwan apabila sy menceritakan tentang kenangan dengan ammar dan segala benda y kami kongsi dan lalui bersama..

3.5oam
Ummu ammar sudah keluar dan menunggu didepan rumah menantikan jenazah dan semakin ramai orang y dtg berkumpul.. selepas dapat tahu yang jenazah ammar baru sampai ke bukit gantang ibu ammar masuk semula ke dalam rumah.. bomba datang untuk bersiap sedia membuka keranda allahyarham..

4.25am
Van jenazah sudah sampai ke juru.. maka bila2 masa sahaja jenazah akan sampai..
Makin rmai orang y berkumpul dan kawasan sekitar makin sesak dengan semua yang hadir.. Alhamdulillah, ramai sungguh yang menunggu kepulangan allahyarham..

4.44am
van jenazah sampai berserta konvo dari kedutaan Malaysia.. ummu ammar keluar dari rumah jiran untuk menyambut kepulangan ammar dan dgn tiba ummu ammar merasakan hujan y renyai turun dengan sgt sekejap dan ummu ammar dpt merasakan y seluruh alam sedang menangisi pemergian mujahid muda ini,,

5.27am
Selepas mencuba pelbagai cara barulah keranda dapat dibuka sepenuhnya dan sebelum kain kafan dibahagian muka dibuka.. orang dari kedutaan meminta izin ummu ammar untuk membuka dan meminta ummu ammar bersabar .. dengan raut wajah yang tenang ibu ammar mengizinkan.. selepas kain kafan dibahagian muka dibuka dan terlihat raut redup wajah ammar.. ummu ammar kelihatan sangat sebak dan pilu tetapi dapat dilihat kekuatan seorang ibu menahan sedih apabila melihat raut wajah redup anak sendiri.. sahibah2 dan kaum keluarga allahyarham sudah ramai y mengalirkan air mata pilu melihat wajah allahyarham.. muka allahyarham kelihatan tersenyum dan tenang seolah-olah sedang bergembira disyurga dan itulah y memberikan kekuatan kepada ummu ammar untuk terus tabah.. ummu ammar berkata beliau yakin ammar syahid apabila dilihat dari raut redup wajah ammar lalu tangan seorang ibu mengusap wajah anak y telah syahid sambil membuang kapas yang menutup sedikit wajah ammar.. ummu ammar merasakan seakan2 peluh keluar dikedua2 belah pipi ammar.. dsn itu adalah tanda2 org y mati syahid kerana walaupun roh sudah terpisah dgn jasad tetapi mereka masih hidup disisi ALLAH.. diwaktu itu mata ummu ammar bergelinangan dengan air mata.. suasana ketika itu amat sayu dan pilu.. ramai y menangis hiba melihatnya..

Selepas semua ahli keluarga menatap wajah allahyarham ummu ammar memanggil sahabat2 ammar untuk melihat dan memberikan penghormatan terakhir kepada ammar.. kesemua sahabat ammar datang dan mengusap wajah allahyarham.. keegoan lelaki kami semua runtuh apabila melihat sahabat y bersama-sama didalam dakwah dan tarbiyyah meninggalkan kami semua dalam masa y singkat sahaja.. kami mula menangis apabila terkenangkan kenangan dengan allahyarham lalu ummu ammar berkata..”jangan la nangis wahai sahabat2 ammar.. makcik yakin ammar syahid.. cuba tengok wajah ammar.. ammar sedang tersenyum dan makcik ibu ammar pun tak menangis.. kuat dan tabahkan diri.. makcik tahu semua orang sayangkan ammar”.. selepas itu baru lah sahibah2 bergilir melihat wajah redup ammar buat kali terakhir.. sebelum wajah ammar ditutup ummu ammar hendak melihat lagi sekali wajah anak y amat2 dikasihinya itu.. ummu ammar membelai pipi ammar dan memegang janggut ammar sambil berkata sesuatu kepada ammar.. raut wajah ummu ammar ketika itu sungguh memilukan hati sesiapa y melihat.. lalu ummu ammar mencium pipi ammar dan dengan perasaan sayu membenarkan org kedutaan untuk menutup wajah ammar sebelum dibawa ke masjid dan ikhwan sentiasa menenangkan beliau..

6.o5am
Kami semua solat subuh dimasjid berhampiran dan selepas itu kami memberi penghormatan terakhir dengan bersolat jenazah kemudian jenazah dibawa ke perkuburan dibelakang surau y berhampiran untuk dikebumikan..

o6.28am
suasana begitu sayu apabila jenazah dimasukkan kedalam liang lahad.. segala urusan pengebumian berjalan dengan lancar sehingga selesai pengebumian.. ketika ustaz rahim sedang bebacaan talkin hujan renyai-renyai turun seolah-olah seluruh seisi alam menangisi pemergian seorang mujahid kecil yan tidak pernah berputus asa dalam menyampaikan dakwah dan meneruskan perjuangan nabi Muhammad s.a.w .. awan y redup memayungi pusara ammar sehinggalah selesai bacaan talkin.. alhamdulillah lebih 1000 o++ org y dtg melawat dan memberikan penghormatan terakhir kepada mujahid muda y berusia 21 tahun ini..sungguh tidak disangka penghormatan sebegini mulia.. ummu ammar sangat bersyukur diatas segala pertolongan dan kerjasama semua pihak melancarkan urusan pengebumian jenazah..

7.15am
Kami semua selaku sahabat2 1 batch dengan ammar mengelilingi pusara ammar dan mengenangkan kembali masa-masa lalu ketika bersama dengan ammar.. suasana bertambah pilu apabila saudara nazim memberikan ucapan tentang apa perjuangan ammar dan apa y ammar harapkan daripada kami semua selaku sahabat2 beliau, ramai antara kami y menangis.. selepas nazim aku memberikan ucapan apa y aku rasa tentang ammar.. satu tahun duduk disebelah ammar didalam kelas membuatkan aku faham apa yang diperjuangkan oleh ammar dan apa y diharapkan oleh ammar kepada sahabat2 beliau.. sepanjang mengenali ammar beliau tidak pernah sekalipun memarahi sahabat2 y membuat salah apatah lagi memandang serong kepada mereka.. beliau tidak pernah sekalipun menceritakan keburukan sahabat2 beliau.. ammar sentiasa menasihati tanpa jemu dan apa y aku lihat ammar seolah2 tidak pernah ada perkataan menyerah walau pun apa y dinasihati itu tidak diikuti tetapi ammar tetap menasihati secara berhikmah.. kehilangan ammar amat2 terkesan didalam hati kerana aku berasa sangat2 kehilangan seorang sahabat y sentiasa menyedarkan aku tentang peranan kita sebagai mujahid dan khalifah dimuka bumi ini..

Kemudian kami berjumpa dengan ummu ammar.. ummu ammar berkata tentang akhlak ammar dan apa y ammar perjuangkan.. ummu ammar berharap kami sahabat2 y rapat dengan ammar benyambung dakwah ammar.. ummu ammar berkata ‘
makcik bersyukur ammar meninggal ketika hendak membuat program untuk mengeratkan perhubungan sahabat2 gen 6 yang dikatakan semakin renggang.. amar mahu sahabat2 beliau kembali sedar dan bersatu semula.. ammar ambil medik tetapi kalau ammar tidak melakukan semua perjuangan dakwah apa yang ammar akan bawa ke kubur? Ammar tak boleh bawak medik ke kubur tetapi ammar membawa dakwah dan ammar mati syahid makcik yakin ammar meninggal ketika sedang berjuang fisabilillah ketika belajar..” dan satu ayat lagi yang amat menyentuh hati kami apabila ummu ammar berkata “ALLAH mengambil ammar daripada makcik tetapi ALLAH menggantikan makcik dengan berpuluh-puluh lg anak yang akan meneruskan perjuangan ammar” yang bermaksudkan kepada kami semua batch 11 spm 05 y ade disitu juga kepada yang tidak dapat hadir.. ummu ammar mahu kami selaku sahabat2 y rapat meneruskan tugas ammar dalam dakwah.. ummu ammar juga mengingatkan tentang kata2 ammar “jiwa mereka yang hanya cintanya mencari akhirat.. laksana anak-anak akhirat.. melihat dunia dari jendela akhirat” jadi kita fahamkan lah apa y dimaksudkan oleh ammar..

Ummu ammar mengirim salam kepada semua sahabat2 dan sahibah2 batch 11 spm 05 y tidak dapat hadir dan meminta kita semua bergabung tenaga meneruskan perjuangan ammar dan meneruskan tarbiyyah rasulullah s.a.w …

Pada hari ini seluruh pulau-pinang kelihatan begitu redup.. jika dilihat langit akan dapat dilihat awan meliputi langit seluas mata memandang.. suasana begitu redup dan nyaman sekali seolah2 bumi dan seluruh alam merestui pemergian seorang mujahid y syahid ini..

p/s: sehingga ditulis artikel ini(2.32am 14jun09) masih dengar bunyi guruh dilangit.. dan satu hari ini sejuk dan tidak panas.. sekarang sudah kedengaran hujan turun dengan lebat.. berlarutan dari pagi td.. itu y meyakinkan ummu ammar bahawa ammar syahid dan akan ditempatkan di jannatul firdaus..
dan Alhamdulillah bersyukur kepada ALAH kerana selain juru cmera tv ak lah satu2-nya y bukan ahli keluarga ammar dan satu2 nya yang dapat mengambil gambar secara dekat ketika keranda ammar dibuka kerana semua orang tidak dibenarkan masuk untuk tujuan mempercepatkan proses pembukaan keranda.. tak tahu lah mcmmana ak boleh terlepas dr diminta keluar.. semua itu atas kuasa ALAH dan ak ingin kongsikan bersama sahabat2 y menyayangi ammar.. sekian

untuk maklumat tentang tragedi boleh la klik di sini dan sini

GAMBAR2 KENANGAN BERSAMA AMMAR


*malam graduan spm 05 (antara gmbr trakhir brsama arwah)


*disurau matri time spm 05


f0rm 5 -spm 05


*f0rm 5 science


*slps abeh spm 05 (dataran matri)


57 comments:

  1. sebak dan mengalir lagi air mata ni..
    berat pesanan makcik..tpi usaha utk memikulnya..bukan senang mahu meraih syurga..setidaknya kita perlu seprti arwah.. tidak jemu berjuang dan tidak pernh menyerah kalah...

    ReplyDelete
  2. i rite dis article with tears..
    i smell ma hend n i still smell amar's preservative.. i sweep his face...
    it's co0l n it's so soft..
    thts make me feel plaintive...
    i miss him...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Sungguh....

    Ana melihat wajahnya yg sgt tenang n seolah2 tersenyum d hospital (d Mesir)...dlm bilik mayat...
    Sbyk 3 kali!!

    Kmudian ana pi berjalan2 d taman sambil nangis x henti2...
    Semua arab (cleaner2 + jururawat2 + arab yg lalu lalang) tgk ana....
    X kisah n x malu pun...

    Mas'ul ana (Abg Ali hanifah) cuba ikut ana...
    tp bila terkantoi dia nampak ana nangis..terus dia x ikut...Shbt2 lain Abg Jalal, Lokman dll pun sama..

    Apapun Ammar pulang dgn well-prepared, kita pula bagaimana?
    Apa yg kita ingin persembahkan d hadapan Allah SWT?
    Amalan keji atau amalan soleh?
    Dosa atau pahala?

    Pemergiannya bukan utk d tanisi semata2..Tp yg lbh penting drp itu...Itu mgambil pgajaran drpnya..

    Tepuk dada...tanya diri sendiri.....

    WALLAHUA'LAM

    ReplyDelete
  5. yah imran..
    ama make me relized..
    whts our rspnsiblity..
    we're mujahidin n khalifah..
    ama open ma heart..
    thnks ama.. i miss u huhu~

    ReplyDelete
  6. salam akh.. syukran..syukran kerana berkongsi.. ana sangat2 menghargai titipan ini.. memberi ana suatu kekuatan untuk bangkit... bangkit dari duka.. bangkit dari alpa.. untuk terus maju.. menuju ganjaran dan cita yang sama.. Mati di jalan-Nya dan beroleh CInta dan Redha yang melayakkan kita melangkah masuk ke Syurga Allah swt.. i-allah..
    Semoga permergiannya menjadi inspirasi untuk kita sema lebih meningkat..i-allah..

    ReplyDelete
  7. Kenapa untuk sahabat ana seorang ini,ana banyak kali dah mengalirkan air mata?

    Ammar,nta menyusahkan sahabat kemudian...

    ReplyDelete
  8. thanks for this post..
    banyak pesanan yg sangat2 berguna...

    jalan dnt masih panjang untuk kita harungi...
    semoga Allah tetapkan hati-hati kita untuk meneruskan perjuangan demi meraih cintaNya.

    ReplyDelete
  9. Thanks for such a detail post. Sedih dan gembira ammar pergi dlm keadaan tenang dan tersenyum. Semoga kita dpt truskan amanah yg dipikul ammar.

    ReplyDelete
  10. Mengalir lagi air mataku...
    Moga kita semua sekuat Abang 'Ammar dan terus tidak penat dalam meneruskan perjuangan dalam Dakwah dan Tarbiyah. InsyaALLAH.. =(

    ReplyDelete
  11. pak cik tak pernah melihat dan bagitu takjub satu suasana kematian seorang remaja pada masa ini yang diselubungi satu suasana dan perasaan yang amat menyentuh hati, satu kematian yang pak cik anggap insyaallah satu "Bayangan Ahli Syurga" . dari suasana ini dapat pak cik bayangkan siapa ammar dimata sahabat-sahabat beliau, remaja yang bagini yang dunia perlu....semoga akan lahir banyak lagi ammar dikalangan sahabat ammar yang ada. kehadiran anak2 semua membantu urusan jenazah amat menyentuh hati pak cik dan penduduk qaryah taman bertam indah, kepala batas....selain itu apa yg pak cik nampak network atau blog anak2 bagitu membantu menyebar berita dengan pantas, disinilah nampaknya perbezaan ICT yg anak2 manfaatkan berbanding remaja lain yang mana mereka akan guna hanya sebagai alat hiburan yg sia2, teruskan segala usaha anak2 dalam perjuagan islam....pak cik doakan sentiasa dirahmati dan dipermudahkan segalanya...Insyaallah dpd:Abdul Rahman Abdullah Setiausaha Qaryah Masjid Tmn.Bertam Kepala Batas, SPU

    ReplyDelete
  12. umi ingin tambah sikit...
    Semasa berbual dgn pengiringnya Ustazah Fathahiyyah (mentor A. Ammar semasa INTEC)beliau mengatakan bahawa memang Allah izin semua berjalan begitu lancar.

    umi rasa yakin lagi Insyaallah A. Ammar syahid kerana semasa kenderaan jenazah sampai umi keluar rumah terdapat titisan hujan hanya seketika mengenai muka umi.

    Semasa hendak mengusap mukanya umi ternampak spt titisan peluh diatas kedua-dua pipinya, masyaallah..........

    Marilah kita doakan untuk dia supaya Allah kurniakan Syahid - ummu Allahyarham Ammar

    ReplyDelete
  13. trime kaseh umi..
    diats pmberitahuan y berguna ini..
    kami akn sntiasa mndoakn ammar i.ALLAH

    ReplyDelete
  14. pemergian Ammar begitu dirasai.
    dan Lagu ini mungkin video terakhir buat Ammar, tapi bukan hadiah terakhir buat beliau. Kerana al-Fatihah akan menyusul setiap hari dari kita semua.

    ReplyDelete
  15. salam..
    shukran akhi!
    walaupun enta turut berduka,tapi enta kuatkan diri untuk terus merakam detik-detik pengebumian...JAZAKALLAH.

    Ana minta Allah rawat semua kesedihan pada hati kita..
    He(ALLAH) knows well how we feel...He knows! He knows!
    sabar lah.
    solat,doa,sabar,zikir,tenangkan jiwa..ALLAHU ROBBUNA, ALLAH ROBBI.

    ReplyDelete
  16. salam..
    thanks for uploading the news..thanks for representing us as u had the chance to snap few pictures of the day...

    ReplyDelete
  17. walaupun tak pernah jumpa.
    tp kesedihannya sgt terasa.
    Dia adalah dia.tidak boleh ditukar ganti.
    tetapi,kpd sahabat2 nya, teruskanlah perjuangannya.

    ReplyDelete
  18. walau saya xknal allayarham dan cuma terbaca blog ni, tp dpt rasa, dy org baek. sy turut sedih. moga dy syahid di jalan Allah

    ReplyDelete
  19. kpd mariam...
    ini adalah pnghormtn trakhir y dpt ak lakukan
    agar kite sbgai sahabat2 ama dpt berkongsi kesedihan dan harapan.. moga ini lg menguatkan
    keazaman kite utk terus berjuang dlm medan dakwah ini..

    ReplyDelete
  20. kpd amad..
    kite semua merasai kehilangan ama..
    jadi same2 lah kite kuat kn diri kita..
    dan menyedarkan tentang hakikat kematian..
    moga kita sama2 mndoakn ama didlm golongn
    org2 soleh.. ama melihat kite dr jendela akhirat..
    jgn lupa itu whai saudara..

    ReplyDelete
  21. syubah n sya..
    artikel ini akn sntiasa diupdate
    shinggalah diberitahu nnti..
    dan gmbr2 semase pngebumian ama
    akn di upload lg..
    kalau nk lebih byk gmbr dan video
    add ak kt ym ak send kt korg..
    criest_eastern@y.c

    ReplyDelete
  22. pakcik Abdul Rahman Abdullah..
    ama seorg sahabat y sgt baik..
    dan ama akn sntiasa berada dihati kami..
    sehingga kami brjumpa semula dgn beliau i.a..

    ReplyDelete
  23. hafiz thnks diatas video dan kite semua akn sntiasa mnyedekahkan alfatihah kpd ama.. kpd aster dan atiqah.. gmbr2 smase pngebumian belum habis diupload dan thnks f0r da supp0rt..
    itu lah masa2 y terakhir ak dpt bersama dgn ama didunia ni.. jd ak xakn sia2kn tnpa brkongsi dgn sahabt2 dan sahibah2 y xdpt hadir..

    ReplyDelete
  24. kpd dira dan nana..
    thnks krerana rasa apa y kami rasa..
    seorg shbt y xkn ada gnti..
    kebaikn y rmai mnusia tiada..
    kesopanan y amat tinggi..
    dan kebaikan hati y sntiasa wujud dlm diri ama
    xakn kami semua sahabt2 y mngenali ama
    melupakan beliau..

    ReplyDelete
  25. thanks for the news..
    keep uploading the pic and vids..
    kami menanti..

    semoga semangat 'Ammar terus mengalir dalam diri kita semua..teruskan perjuangan..!!

    ReplyDelete
  26. salam. terima kasih kerana kuat utk berkonsi...

    Benar. Pemergian Ammar benar2 menjadi pengajaran dan meninggalkan kesan buat semua yang mengenali dan tidak mengenalinya. Ammar memang istimewa. Ana yakin Ammar telah syahid.

    Kepada sahabat2 baik Ammar dan seluruh yang menangisi pemergiannya, marilah kita sama2 teguh di atas jalan D&T ini sepertimana teguhnya Ammar.

    Mari kita menjadi anak-anak akhirat yang melihat dunia dari sudut pandang akhirat..

    Moga pengakhiran kita jua dalam cinta NYa...

    ReplyDelete
  27. Syukran x terhingga kerana mewakilkan kami semua yg x dpt hadir.

    looking forward for the updates.

    Allah sedang mentarbiyah kita..

    Harapan besar ummu ammar.. sahutlah sahabat2 ku sekalian!!

    ReplyDelete
  28. trima kasih bnyk2 sbb mberi maklumat ttg pemergiannya terutama buat yang xdpt hadir utk mberi penghormatan t'akhir...kat sini sy nak kongsi sikit perasaan mak (cikgu nor asmah omar) sy dan sejujurnya perasaan sy sendiri..
    pemergiannya mmg mberi kesan buat warga matri,
    ape yg sy nmpk sama ada yg kenal arwah atau tidak semuanya mengalirkan air mata kesedihan..

    spt sy jg,arwah abg ammar mmg sentiasa meniti di mulut mak sy time sy blajar d matri dlu, walaupun sy xmengenali arwah namun jauh dsudut hati sy mmg sy mengagumi semangat dan ketabahan dia...mak mmg terkilan sngt2 sbb xdpt bkunjung ke rumah arwah namun dia sentiasa mendoakan arwah...time mak sy tgk pic n video yg awk upload tu mengalir air mata dia..sy jg merasai apa yg dia rasa...

    bkn senang utk mcari pengganti arwah abg ammar,namun mak sy pcaya slps ni smakin ramai shbt2 ammar yg akan meneruskan jln D&T ini...semakin ramai yg semangatnya seperti arwah..semoga segalanya menjadi iktibar buat kita semua yg mengenali beliau...

    mak amat bterima ksh pd awk dgn semua maklumat ni...n dia menantikan pic yg sterusnya...

    ReplyDelete
  29. roh almarhum tidak kesunyian… ianye digembirakan oleh malaikat2 yg menyambut beliau…malahan amal ibadat beliau menjadi teman setia yg sentiasa mengharumkan nama beliau di alam bazarkh tu…insyaallah

    ReplyDelete
  30. kpd nawal, nailah, husna n ank cgu asma..
    thnks krn mmberikan d0rongan..
    ak akn sntiase update smpai ak bri tahu kmudian

    ReplyDelete
  31. trima kasih iskandar..
    prckpn kamu mmmbuatkn ak berase gmbira..
    mmbyngkn ama sdng gmbira mnanti kita disyurga..
    dismping malaikat dan bidadari..
    ak jd cmburu dgn ama...
    hrp ak pon akn dpt sertai ama scpt mungkin..

    ReplyDelete
  32. salam ziarah:)

    *awalan , dapat mklumat awal di internet, terkejut, namun terus berdoa.

    *kemudian membaca blog2 kemudiannya, terharu dgn rasa syg insan2 , sahabat beliau kpd anak akhirat ini:)

    *seakan kenal, seakan dekat..

    -pada hari ini, bru saya p"perasan', 5 bulan lalu, kami pernah berbalas komen di FLICKR ~ DGN namanya CICIT_TOKNEK..~ MASYAALLAH..

    AL-FATIHAH..

    P/s:bertuahnya awak menjadi sahabat arwah:)

    ReplyDelete
  33. kpd hanim..
    ye ak rse sgt2 brtuah mngenali ama..
    dan tnye lah kpd sesiap y mngenali beliau..
    smua mrindui ama n msih mnyayangi ama..
    semua org hndak merase dkt dgn ama..
    prkara begitu hnya akn trjadi..
    apabila akhlak seseorg itu mulia..
    brsykr la kite
    dpt knl dgn arwah..
    wlaupun sgt skjp..

    ReplyDelete
  34. Salam 'alaik, sepanjang pengajian di Mesir, aku x sempat mengenali Ammar, tp berdasarkan penceritaan para sahabat, insyaAllah beliau memperolehi husnul khatimah. Moga2 aku juga mampu berjuang atas jalan dakwah seperti ammar, dan moga2 kita semua sama2 akan memperolehi husnul khatimah, dan bertemu dgnnya di syurga Allah yg abadi.

    ReplyDelete
  35. salam wbt..pemergian arwah ammar ibarat sang mujahid yg membuka mata2 manusia yg msih bjuang pada jalan Allah..moga kte same2 dibukakan pintu hati olehNya dan dikuatkan iman utk troskan pjuangan ini..kepada ummu ammar,moga Allah kuatkn umi dgn sebenar2 kekuatan..dan semoga kekuatan umi mnjadi cnth kpd para ibu yg solehah.may Allah watch over u guys..together we strive for the infinite excellence,insyaAllah..wallahu'alam

    ReplyDelete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. kpd neo n hamba ALLAH thnks diats dorongan..
    moga kita sume mnjadi hamba y taat dan soleh dan ditmpkkn disyurga juga sprti ama.. i.ALLAh

    ReplyDelete
  38. sebelum ni tak pernah menitis pun air mata ku.. tapi lepas tengak gmbar dan baca blog ang ehsan. sayu dan akhirnya menitis juga air mata..
    semoga ruhnya bersama para syuhada.. dan semoga kita terus bangkit dari kesedihan ini, dan teruskan perjuangan arwah,
    telah tiba,
    saat waktu
    kau tinggalkan kami
    kerana takdir yang maha esa telah menetapkan, sediah rasanya hati ini bile mengenangkn,
    \kau sahabat ku kau teman sejati
    telah ditakdirkan kau pergi dulu,
    ............
    ...........
    ............

    ReplyDelete
  39. abdullah luqman..
    wlau pon ak xpnh mngenali kamu..
    ape y ak tau diri ak seorg y xakn menangis wlau apa pun y brlaku.. ak seorg y xade perasan dan ego ak tinggi utk menangis didepn org lain.. tp apabila ak mngebumikn ama ak xdpt menahan diri di menangis didpn org lain.. dan itu lah prtame kali semua org y mngenali ak tgk ak menangis.. ak btol2 terase khilngn y amat2 sangat.. n ak akn sntiasa mrindui ama~

    ReplyDelete
  40. sabar k...
    Allah lbih sygkn die..
    mOge rOhnye dirahmati Allah n brade di klngn penghuni2 syurga..amin~~
    al-Fatihah...
    cdey sgt bce blog nie...
    dpt bg ksedaran..
    kte nie hnye khalifah d muke bumi Allah nie..
    b'ingt laarr..
    yg ajl maut kuase tuhan..
    kte xtaw bler Allah akn ragut nyawa kte..
    lam skelip mate je kte mgkin sedar yg kte xlagi mampu b'nafas...

    ReplyDelete
  41. oh timah~
    thnks view blog ak n bg komen..
    so pndai2 la ye jge diri..
    pasni ko da g uitm sha alm..
    dala lawa nnti kena g0da..
    so kuatkn iman tu dulu yea..
    igt tu..

    ReplyDelete
  42. kesedihan pemergian seorang mujahid muda turut drasai..namun, semoga rakan2 sperjuangan arwah ammar dpt menuruskan perjuangan yg dtinggalkan arwah dan smg roh arwah dcucuri rahmat oleh-Nya

    ReplyDelete
  43. thnks najwa..
    ku hrp pun begitu juga..
    moga sahabat2 ama mnruskn prjuangn ama..
    n ALLAH mmberi RAHMAT ke ats ama..
    amiin~

    ReplyDelete
  44. salam..

    rasa sakit mata ini,hati ini, jiwa ini saat membendung air mata drpd membasahi pipi.
    ana xmmpu untuk memberi penghormatan terakhir untuk anta 'ammar. hanya Al-faatihah yang ana mampu kirimkan.

    ku terpaksa membiarkan air mata membasahi seluruh wajahku ketika aku melalui hari-hari ini..
    ku xmampu memadamkan memori lama kita bersama..
    kali terakhir ana membonceng anta untuk membeli makanan untuk berbuka puasa di MATRI tahun lepas.
    tidak sangka itu memori kemesraan kita buat kali terakhir 'Ammar.

    Semoga 'Ammar digolongkan dalam golongan orang-orang yang syahid dijalan-Nya dan ana yakin bahawa 'Ammar di kembalikan dalam keadaan yang husnul khatimah dalam keadaan tersenyum. bersemadilah, tenanglah engkau di sana hai MUJAHID.

    Al-faatihah...

    adka_rika
    adam kadir
    gen11 MATRI

    ReplyDelete
  45. adam..
    xsmstinya dtg ke cni n lawat ama
    baru dianggap sbgai pngh0rmatan terakhir..
    itu xadil bg sape y xdpt dtg..
    xdinafikan mmg semua y mngenali ama nk dtg lwt..
    tp ALLAH ade perancangan sndiri adam..
    maka berikn la pnghrmatan trakhir dr ja0h ..
    sama2lah kita kuatkn hati kita..

    ReplyDelete
  46. sekdr mberi tguran....cara anta dan kwn2 berpakaian ke mjlis tahlil ama agk tidak sesuai dgn keadaan, dgn gmbr2 happy tak mgmbrkan persaan sdih di hati...sgt tidak ssi diltakkan bsama post yang ckup mbuatkan hati sayu...

    jgnlah hanya jari menaip kata2 yang mnyntap jiwa ttpi hati tidak sleari dgn apa yg ditulis....

    mohon pengertian agar lbih snsitif pd isu2 spt ini...

    ReplyDelete
  47. ok psl pakaian ade diantara kami y mmbawa moto n dtg dr jaoh hrp fhm wlaupun itu alasn y xkukuh.. kdngkala kami kne sesuaikn dri dgn keadaan hrp maaf.. ya ade juga gmbr kami y trsenyum tp senyum xbrmkne kami tidak sedih c0z kbnykn lelaki xmngmbrkn ksdihn dr raut wjh..
    sudh tgk pade mate kami?? sedih atau suka?? jadi sama2 lah kita berbaik sangka sesama kita dan tidak hnya menilai manusia dari luaran.. ak ceritakn apa y ak rase coz ak xreti utk mnggmbrkan dgn riak muka apa y ak rase.. dihrp mengerti.. dan trima kasih byk2 diatas nasihat y berguna.. moga kita sama2 perbaiki kelemahn diri.. i.Allah

    ReplyDelete
  48. salam..
    very touching..tq so much for the real story..sgt terharu..semoga allah membuka hati kite untuk meneruskan perjuangan utk agama allah

    ReplyDelete
  49. thnks to u..
    moga2 cerita ini mnyedarkn kita
    tntng hakikat pnciptaan kita
    dan apa y prlu dilakukn sbgai
    khalifah n mujahid..

    ReplyDelete
  50. no words can express my feeling,
    even i dun know him,
    the sadness really menyentuh perasaan.

    al-Fatihah.

    ReplyDelete
  51. thnks f0r da sympatic..
    i really appreciate..
    plz pray f0r arwah everyday..
    thnks again mizah

    ReplyDelete
  52. ihsan
    u seat beside him for a year
    u know very well what he wud like us to do
    and surely u shud be among those whom ammar's spirit is within..
    within you..
    when he's gone..
    ok?!
    be tough..

    ReplyDelete
  53. yah as sori for da late rply..
    til n0w i still feel sad n i miss ama so much..
    but n0w i can visit him anytime..
    may ALLAH give me his strength
    t0 cntinue ama work..i.ALLAH
    pray f0r me As..thanks

    ReplyDelete
  54. salam....tidak pernah mengenali ALLAHyarham ammar,tetapi kematian ini amat terasa kehilangan, mengalir air mata ini mengenangkan perjuanganya, terasa kasih dan sayang wlaupun x pernah mengenali beliau, inyaALLAH ammar terus hidup walaupun tiada lagi,perjuangannya x akan terhenti....buat ummu ammar n family ketabahan kalian adalh tladan kami, bertuahnya orang yang mengenali dan dekat dengan beliau, semoga roh ALLAHyarham dirahmati ALLAH...ameen ALLAHUAKBAR

    ReplyDelete
  55. thanks...
    yah i still crying..
    til now when i rmmbr him huhu
    even thougt i donno who r u..
    but thanks anyway (speechless)

    ReplyDelete
  56. ihsan.. tnanges bile wani bce ttg amar. allahyarham untung sgt pergi lam usia muda. Allah terlalu sygkn die. Alhmdullilah allahyarham pergi lam kdaan tenang smpaikn ummu amar pun rela dgn pmergian allahyarham. dpt gmbarkn muke tenang amar. mcm 2 jgk muke adik mimi. allahyarhamah tsenyum seakn2 xbg kami yg tinggal ni menangis. wani yakin sgt allahyarham amar ade dgn allahyarhamah adik wani. diorg tgh bhgia d jannatul firdaus. insyallah.. al-fatihah.

    ReplyDelete
  57. criestz>wani
    al-fatihah~
    yes wani.. paradise door are opened for them..
    im so proud =)

    ReplyDelete

put ur link here blogger.. ~♡